Vad innebär SEO och varför behöver man anpassa sig till det?

Guider

När du skapar och administrerar din hemsida kommer du att höra frasen ”sökmotoroptimering” (eller SEO) många gånger.
Det kan betrakta det som en väg att öka försäljningen och synas mer, men vad är SEO egentligen?
Den här artikeln förklarar vad SEO är och varför du behöver sökmotorsoptimer din hemsida.

 

God praxis är att ha:

Sidans titel – säg vad sidan handlar om (’Stort’ nyckelord om du måste)
Rubrik – ställa en fråga
Första stycket förklarar kortfattat innehållet / lösningen
Bild / eller video
Längre beskrivning av lösningen
Ta vår nödrörmokare i Bristol, som ett exempel:

Sidans titel: Akut rörmokare Bristol
Rubrik: Letar du efter den bästa nödrörmokaren nära dig i Bristol?
Första stycket: Smith VVS erbjuder en 24-timmars akut VVS-tjänst i Bristol. Vi tar inte ut en avropsavgift och kan vara med på 20 minuter. Det är därför som våra kundrecensioner och feedback säger att vi är den bästa VVS-servicen i ditt område. Ring nu …
Bild av skåpbilen eller rörmokaren som ser professionell ut
Längre beskrivning: Vad de kan åtgärda, vanliga problem de löser, några av offerten från sina kunder etc.
Detta har ett antal fördelar.

För det första kommer de människor som bara vill ha en rörmokare att läsa första stycket, se bilden av skåpbilen (bygg myndighet och professionalism) och ringa rörmokaren. Andra människor vill ha mer information som de kan hitta längre ner på sidan. Är detta fusk på SEO? Absolut inte. Du tillhandahåller relevant information till användaren och Google kommer att älska dig för det. Hur innehåll struktureras och skrivs på en sida är den ”nya” SEO.

Den andra fördelen är att din webbplats kommer att hittas för en kombination av orden på sidan – semantisk sökning – i exemplet ovan kan rörmokaren hittas av kunder och potentiella kunder som letar efter ”Smith VVS”, ”akut rörmokare nära mig ”,“ Emergency Plumber in Bristol ”,“ Best24 hour emergency VVS service in Bristol ”,“ Emergency Plumber Bristol reviews ”och dussintals andra söktermer. Om du var rörmokare skulle du hellre hitta ett stort sökord eller flera relevanta kundkonverteringsnyckelord? Jag trodde det, och det gör Google också.

Du behöver skapa innehåll för att ge kunderna värde. Detta är en enklare process än du kanske tror, och det kommer ge dig en ordentlig knuff i rätt riktning.

Vilka var de senaste fem kundfrågorna till ditt företag? Vad var problemet de försökte lösa? Skriv om problemen och ge dina svar på hur man löser det.

Länkbyggnad

Det historiska sättet för ”länkbyggnad” var att få så många länkar från så många platser som möjligt. I år har vi ett mycket stort företag som kontaktar oss om deras SEO och de blev förskräckta när vi föreslog att de skulle behöva ta bort sina 1,4 MILJONER länkar tillbaka till deras webbplats eftersom de hade spenderat en förmögenhet genom åren att köpa länkarna. Irrelevanta länkar, och ju mer du har desto mer skadligt är det, framhäver för Google irrelevansen på din webbplats – oavsett hur relevant den kan vara.

Idag är några relevanta länkar mycket bättre än en miljon länkar tillbaka till din webbplats. Idag måste länkar byggas genom engagerande relationer. Om vi tar vår rörmokare en gång till, räcker det med en länk från ”Gas Safe Register”, ett lokalt VVS-center eller badrumsutställningslokal och några lokala webbplatser som gillar hans information.

Sociala media

Även om vi fortfarande får några sådana företag nu, för några år sedan när vi föreslog att företag borde vara på Facebook fick jag normalt höra ”Facebook – det är för tonåringar, eller hur? Det är inte vår marknad ”. Om det görs bra kan Facebook driva mer trafik och betalande kunder till din dörr än din webbplats. Facebooks största användargrupp är 25 till 34-åringar, näst största är åldersgruppen 35 till 44 år. De 45 till 54-åringarna använder Facebook mer än tonåringar, och nästan lika mycket som 18 till 24 år.

Facebook-användare Storbritannien ålder – med tillstånd av statista

Facebook tillåter ett företag att bygga ett varumärke, engagera kunder, få kundrecensioner och omedelbar feedback från kunder. Till skillnad från recensioner på din webbplats som potentiell kund kan se om de besöker din webbplats, ses en recension på Facebook omedelbart av alla användarnas vänner och om deras vän ”gillar” kommentaren – alla deras vänner, vänner. Fler och fler av våra kunder får leads från Facebook. Människor ber sina vänner om förslag på företag att använda och få tillbaka dussintals förslag – om du är på Facebook är det mer sannolikt att du får en direktlänk till din kontaktinformation.

Vad är nästa för ”Sociala medier”? Live streaming! Twitter har köpt ett företag som heter ’Periscope’ som gör att du kan strömma video från din telefon. ”Än sen då?” Jag hör vår ”nödrörmokare” frågar. Om jag var rörmokare skulle jag live-streama mitt arbete när jag fixade ett problem, med videon som gick ut live till alla mina följare och deras vänner – min egen TV-kanal som är fri att sändas över hela världen. Nästa gång ditt företag genomför en ”hjärnstormningssession” – periskop det – kommer kunden att berätta vad lösningarna är.

Video marknadsföring

Det finns inga ”gamla” SEO-metoder för video eftersom det bara inte fanns och när YouTube började var det för att visa roliga videor av katter och liknande.

Idag har allt förändrats. YouTube är den näst största sökmotorn i världen och ägs av Google. YouTube har över 1 MILJARD användare över hela världen och varje minut laddas upp 300 timmars videor. Det tar ungefär två år att titta på alla videor som kommer att laddas upp nästa timme. Det tar dig resten av ditt liv att titta på alla videor som laddas upp idag. Googles egen statistik säger att 73% av sökningarna i en sökmotor år 2018 kommer att resultera i att personen tittar på en video. Tänk på det på ett annat sätt, om ett par år när 10 personer söker på internet efter din produkt eller tjänst – 7 av dem kommer att titta på en video, 2 kommer att besöka en webbplats. Det är därför jag skapar videor för våra kunder som en del av vår ”digitala marknadsföringstjänst”.

SEO Company Bristol erbjuder en komplett digital marknadsföringstjänst och internetmarknadsföringstjänst, inklusive sökmotoroptimering eller SEO.