Starta hemsida - Välj rätt domännamn

Guider

Att välja ett domännamn

När det är dags att välja domännamn till den hemsida kan det dyka upp frågetecken. Domännamnet är viktigt av många anledningar, och du vill inte kasta pengarna i sjön genom att välja ett dåligt dåmännamn.

I den här bloggposten går vi igenom den information du behöver, för att säkerställa att du väljer det lämpligaste domännamnet för dina hemsida.

 

För det första, för de som inte vet vad ett domännamn är, är det helt enkelt din hemsidas adress, exempelvis https://onlinehotell.se. Ett domännamn är ett viktigt steg för att komma igång och online och det är det första dina kunder kommer att se.
Du måste göra ett bra första intryck. Dina potentiella kunder kommer att se ditt namn på många olika platser:

  • Naturliga sökresultat som på Google & Yahoo-sökningar
  • ”Betalannonser som du köpt
  • E-post
  • Offline-reklam som tidningar, direktreklam, visitkort eller tidskrifter.

Köpa domän
Det finns ett antal saker att tänka på när du köper ett domännamn. Här är de viktigaste sakerna att tänka på inför ditt köp:

Använd inte:

  • Överdrivna streck i domännamnet.
  • Orelaterade fraser i domännamnet.
  • För många sökord i domännamnet.
  • Upprepning av samma ord

Toppdomäner:

Använd den huvudsakliga sökordsfrasen i ditt domännamn, exempelvis – ”fruktkorg.se” om du säljer fruktkorgar.
Var så specifik som möjligt med din domän, är konkurrensen hård och de bästa domännamnen tagna, kan ett lite längre domännamn vara bättre.

Placera den primära nyckelordsfrasen i början av domännamnet.
Att använda action-nyckelord som ”billigt”, ”rabatt”, ”erbjudanden”, ”få”, etc kan vara en bra lösning om det är tuff konkurrens.
Använd helst domäner som .com, .info, .org, .se

Tips:

1. Använd ett specifikt nyckelord –  Använd inte flera nyckelord och upprepa definitivt INTE samma sökord i domännamnet.

 

2. Sätt ditt primära nyckelord i början av domännamnet. Ett exempel: Antag att du säljer snus. Inte bara något vanligt snus; du säljer billigt högkvalitativt snus. Namnet på ditt företag är Snusvärlden. 

Nyckeln här är att leta efter namn för din produktdomän som människor kommer att söka efter. När en potentiell kund går till en sökmotor, kommer han eller hon att leta efter ”billigt snus av hög kvalitet”? Eller letar kunden efter ”Billiga snusdosor”? 
Så om folk letar efter ”Billigt snus” kan ditt domännamn vara billigtsnus.se.

Att välja ett domännamn är en viktig del av den övergripande marknadsföringsprocessen och bör tänkas igenom. Se till att ditt domännamn representerar ditt företag, din produkt och din image och det kommer ge dig en bra grund för framtida marknadsföring.

 

3. Om du får problem med att få det domännamn du vill ha, prova att använda ”åtgärdsord” i slutet av ditt domännamn. Exempel på detta kan vara till ”billigt”, ”bra”,  ”erbjudanden”, etc.  Om du hade en webbplats som använder videor för att utbilda programmerare kan du gå med programmeringsvideor.se.

 

4. Använd INTE ord i ditt domännamn som inte har något att göra med din hemsida, utan var relevant.

 

5. Använd helst välkända toppdomäner som.com, .net, .info, .org & .se. Håll dig borta från domäner som.tv och.biz.
Trovärdighet är nyckeln – att hålla fast vid domännamn som är mer etablerade hjälper dig automatiskt eftersom de är de mest kända. Naturligtvis, om du kan få.com eller .se, så är det fantastiskt, men om namnet du vill ha är inte tillgängligt får man se över vad som finns.

Om du upptäcker att du har problem med att hitta ett domännamn för ditt företag kan du anvnända ”namnNameboy.com (Vi har inte hittat några svenska alternativ som känns tillräckligt bra, utan dessa hemsidor gäller engelska domäner). Den webbplatsen kommer att generera massor av förslag på domännamn baserat på de nyckelord du angivit. En annan webbplats som kan hjälpa dig är ”Instant Domain Search”. Den här webbplatsen kan också hjälpa dig med olika namn.

 

6. Håll domänen så kort som möjligt. Även om vissa platser tillåter dig att registrera ett namn med upp till 63 tecken, måste du komma ihåg att människor måste kunna komma ihåg det och enkelt skriva det i sin webbläsare.
Försök att registrera det kortaste namnet som dina kunder och andra besökare kommer att associera med din webbplats.

Den allmänna tumregeln är att hålla den under sju tecken om möjligt (exklusive suffixet). Medan de allra flesta av dina potentiella kunder kommer att klicka på en länk finns det de trots allt många som skriver in ditt domännamn.

7. Använd .se eller .com om det är möjligt.

Ja, det är skrivit flera gånger i denna text, men vi nämner dert igen för att du ska förså innebörden. Det finns många ändelser att välja mellan nu försiden.
Ytterligare en anledning till att välja någon av dem är att det är bland de äldsta sufixen och kan ge dig ett psykologiskt försprång eftersom de domänerna oftast förknippas med väletablerade företag.

8. Registrera din domän nu. Flera tusentals domännamn registreras varje dag, och den domän du har klurat på i en veckas tid kan vara tagen vid det här laget. Registrera dig såsåvida du inte vill fastna med “domänen-ingen-vill-ha.biz”, du behöver inte anlita någon konsult eller webbyrå som hjälper dig, all info finns åp internet.

9. Fråga runt. När du har bestämt dig för flera olika domännamn, se vad dina vänner och kunder tycker. Ett namn som du tycker verkar vara perfekt för dig kan vara för svårt för andra att komma ihåg eller ge en helt annan bild av dig/ditt företag. Är din domän lätt att utala? Är det svårt att stava? Måste du förklara varför du valde namnet?

 

10. En viktig aspekt av ditt domännamn: Du bör kontrollera om din domän någonsin har använts av någon annan. Om ditt helt nya domännamn användes för skräppost eller oetisk spridning blir det extremt svårt att få det indexerat i de stora sökmotorerna. Det här är inte ett problem du vill hantera. Kolla in ditt potentiella domännamn på http://www.archive.org och se om det någonsin har ägs. Om det har ägs, ta en titt i arkiven för att se om någon bryter mot några regler med den domänen.

Lita på oss; du kommer att tacka mig om du upptäcker att det har missbrukats tidigare. Det finns ingen anledning att göra sökmotoroptimering svårare om vi kan undvika det!

Om du tror att om du har hittat rätt domännamn och har kollat igenom tidigare användning, men du inte är helt säker på om det är rätt… registrera det ändå innan någon annan gör det!